Hoe Dromen En Doelen Bereiken Je Zelfvertrouwen Geven

Doelen Bereiken

Heb je moeite met doelen bereiken of dromen najagen? De kans is dan groot dat je het gevoel hebt dat je leven in een sleur zit. Daardoor heb je gewoon minder zin in bepaalde verplichtingen en kan het al lastig zijn om ’s ochtends je bed uit te komen.

Je zelfvertrouwen wordt hier uiteraard ook niet veel beter van. Weet dan dat het tijd wordt om eens goed na te denken over jouw doelstellingen. Heb je bijvoorbeeld een plan voor jezelf gemaakt over hoe je deze doelen kan gaan bereiken? Als je dat (nog) niet heb gedaan, hou jezelf dan niet langer voor de gek. Een doel zonder plan is namelijk geen doel, maar een wens!

In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je door doelen bereiken meer zelfvertrouwen krijgt en geef ik je tips om sneller je doelen te kunnen bereiken. 

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen van doelen bereiken?

Tijdens het bereiken van nieuwe doelen, zullen dingen op je pad komen, die je nog niet eerder hebt meegemaakt. Je dwingt jezelf zo om buiten je comfort zone te treden. Hierdoor zul je jezelf sneller ontwikkelen en zal je jezelf beter leren kennen. Je komt er zo beter achter waar je wel en niet goed in bent en wat je wel en niet leuk vindt.

Als je je buiten je comfort zone bevindt, zul je vaker wel dan niet beseffen dat bepaalde dingen lang niet zo moeilijk of vervelend zijn als dat je had verwacht. Dit zijn momenten waarop je zelfvertrouwen wordt versterkt.

Ook zal je een gevoel van voldoening en trots krijgen wanneer je je doel (of subdoel) hebt gehaald. Dit zal je niet alleen meer zelfvertrouwen geven, maar zal je ’s ochtends ook makkelijker uit bed laten komen, want je weet dat de aanstaande dag je weer verder gaat helpen met je volgende doel of subdoel.

Je doelen bereiken met 6 tips

Doelen bereiken versterkt dus je zelfvertrouwen, maar dan moet je wel op de juiste manier bezig zijn met je doel.

Wil je een bepaald doel bereiken in je leven, weet dan dat daar een plan bij hoort. Lees de volgende 5 tips die je verder kunnen helpen met het opstellen van een plan:

1. Stel een haalbaar doel op

Als je een doelstelling stelt voor jezelf, kan je gerichter aan de slag gaan en zal dit de kans van slagen vergroten, maar de doelstelling mag dan niet te hoog liggen. Als dat namelijk wel zo is, dan is de kans dat je dit niet haalt erg groot. Je legt zo veel druk op jezelf, wat uiteindelijk ergernissen kan veroorzaken en je motivatie zal doen dalen. Je zelfvertrouwen gaat op deze manier ook eerder omlaag dan omhoog.

2. Stel subdoelen op

Om je doel te bereiken, is de kans groot dat je bepaalde fases door moet. Deze fases kun je zien als subdoelen. Neem deze dus ook mee in je plan. Zo heb je meer houvast en blijf je langer gemotiveerd. Ook kan je zo snel zien of je goed op weg bent en wat er nog nodig is om je doel te bereiken.

3. Wat moet ik meer en minder gaan doen

Je doel bereiken doe je vast niet door te blijven doen wat je altijd al deed. Je zal moeten nadenken over welke dingen je minder moet gaan doen, zodat je die tijd kan gebruiken om dingen te gaan doen die je meer moet gaan doen. Stel je wilt over 6 maanden een halve marathon gaan lopen. Dan zal je waarschijnlijk minder op de bank moeten hangen en vaker moeten gaan sporten om in conditie te komen.

4. Vraag om hulp

Het kan zijn dat je bepaalde fases/subdoelen helemaal niet leuk vindt. Bedenk goed welke dat zijn. Weet dan dat je bij deze subdoel(en) niet perse op eigen houtje hoeft te halen. Vraag om hulp waar dat mogelijk is, zodat je plezier houdt in de weg naar je uiteindelijke doel.

5. Visualiseer het resultaat

Als je maar vaak genoeg denkt aan hoe je doelen eruit zien, blijf je gefocust, gemotiveerd en onthoud je waarvoor je deze doelen hebt gesteld.

Je zal zo ook eerder je doelen bereiken, want je dagelijkse acties zullen meer gericht zijn op je uiteindelijke doelen. Je onderbewuste zal aan het werk gaan. Dat heeft te maken met een filter die wordt aangemaakt in je hersenen, waardoor je makkelijker relevante zaken in je omgeving opvangt, die te maken hebben met je doelen bereiken.

6. Geloof in jezelf

We stellen vaak toekomstige doelen op basis van onze huidige vaardigheden en op ons verleden. Een grote vergissing! Onderschat nooit wat je allemaal kunt bijleren en weet dat het verleden niets hoeft te zeggen voor de toekomst.

De meeste vaardigheden zijn binnen een jaar aan te leren. Als je rekening houdt met wat je nu wel en niet kan, doe je jezelf tekort en is de kans groot dat je je doelen te laag stelt.

Eigenlijk kan je alle doelen bereiken die je wilt, zolang je er maar in gelooft, veel zelfreflectie doet en realistisch blijft!

Laurens is de oprichter en eigenaar van de Echt Zelfvertrouwen. EchtZelfvertrouwen.nl is bedoeld om iedereen te helpen zijn zelfvertrouwen te vergroten. Vind meer info over Laurens Helmstäter.