Lichaamstaal Verbeteren? 6 Tips Voor Een Goede Houding

0

Heb jij weinig zelfvertrouwen? Dan is de kans groot dat anderen dat zien aan jouw lichaamstaal. Bij deze gedachte alleen al kan het zijn dat je hierdoor nog banger wordt om in het middelpunt te staan.

Wees niet gevreesd, want in dit artikel geef ik jou een aantal tips, die je lichaamstaal zullen verbeteren en daarmee ook je zelfvertrouwen zullen vergroten.

Het belang van goede lichaamstaal

Lichaamstaal wordt ook wel gezien als non-verbale communicatie, oftewel communicatie die los staat van wat je zegt.

Begin jaren ’70 deed Albert Mehrabian onderzoek naar het relatieve belang van verbale en non-verbale communicatie. Hij ontdekte dat slechts 7% wordt bepaald door de woorden die je zegt, 38% door je manier van praten en 55% door je lichaamstaal. Deze percentages zijn verantwoordelijk voor de manier waarop een boodschap wordt geïnterpreteerd.

Maar let op: hij ontdekte dat dit alleen gold voor boodschappen die specifiek waren gericht van communicatie over gevoelens en opvattingen. Ik zal je uitleggen hoe dit zit.

Stel je zegt tegen iemand dat je boos op hem bent, maar je kijkt deze persoon heel lief aan. Dan zal de ander niet geloven dat je echt boos op diegene bent. Hij zal dus meer afgaan op jou non-verbale communicatie, oftewel je lichaamstaal.

Vergelijk je dit echter met een gesprek over een bepaald onderwerp waarbij je niet de intentie hebt om je gevoelens over te brengen, dan doen je woorden er natuurlijk veel meer toe. Bij deze vorm van communicatie zal juist de verbale communicatie de overhand hebben.

Daarom lijkt het erop dat over het algemeen verbale communicatie tegenover non-verbale communicatie ongeveer net zoveel invloed hebben voor het overbrengen van een boodschap.

Nu je dus weet hoe belangrijk lichaamstaal is, ga ik jou enkele tips voor het verbeteren van jou lichaamshouding.

De invloed van lichaamstaal op je zelfvertrouwen

Je lichaamstaal heeft invloed op je zelfvertrouwen, maar je zelfvertrouwen heeft ook invloed op je lichaamstaal. Als je lichaamshouding over het algemeen niet zo goed is, zal het forceren van een goede lichaamshouding ongetwijfeld vreemd aanvoelen. Je doet immers alsof!

Voor het effect maakt het niets uit of je nou doet alsof je lichaamshouding goed is, of dat je onbewust al een goede lichaamshouding hebt. Je zal merken dat hoe vaker je een goede lichaamshouding aanneemt, hoe meer je zelfvertrouwen wordt vergroot. Doordat je zelfvertrouwen groter wordt, zal ook je lichaamstaal meer zelfvertrouwen uitstralen. Oftewel, je zit in een opwaartse spiraal.

Na een tijdje voelt het niet meer alsof je een goede lichaamshouding aanneemt, maar is het je normale lichaamshouding geworden. Op die manier zal je lichaamstaal nog meer zelfvertrouwen uitstralen.

Lichaamstaal verbeteren in 6 tips

Met name het forceren van een goede lichaamshouding om je lichaamstaal te verbeteren is voor veel mensen een obstakel. Daarom geef ik je 6 tips die hierbij goed zullen helpen.

1. Hardlopen

Wist je dat tijdens het hardlopen al automatisch een goede houding aanneemt? Deze houding verbetert je lichaamstaal direct. Hoe vaker je gaat hardlopen, hoe meer je lichaam went aan deze houding. Na verloop van tijd, zal ook je houding veranderen terwijl je niet aan het hardlopen bent.

2. Comfortabel

Waar je ook zit, staat of loopt, zorg ervoor dat je je altijd comfortabel voelt.

Zet je stoel op de juiste hoogte en stel je rugleuning goed in. Trek kleren aan die lekker zitten, niet te warm of koud zijn en waar jij er goed in uit ziet en loop op schoenen die je niet kwellen.

3. Borst naar voren

Waar je ook bent, wat je ook doet, probeer altijd je borst naar voren te hebben.

Een veelgemaakte fout is dat mensen dan ook hun hoofd omhoog, of hun schouders naar achteren gaan doen. Dit is niet de juiste houding! Als je je borst naar voren hebt, dan zullen je andere lichaamsdelen automatisch de juiste houding aannemen.

Ook hier geldt weer, hoe vaker je het doet, des te makkelijker en normaler het wordt.

4. Hou altijd een open houding

Doe je armen en benen nooit over elkaar. Het lijkt alsof je in de verdediging bent, en dus ook niet zoveel zelfvertrouwen hebt. Probeer deze dus zoveel mogelijk open te houden.

5. Maak oogcontact

Geen oogcontact maakt je onzeker, maar te veel is ook weer niet goed. Als je een gesprek hebt in een groep, zorg er dan voor dat je met iedereen even oogcontact hebt gemaakt.

6. Doe overal alsof je thuis bent

Hoe gedraag jij je als je thuis bent? Ik heb het dan niet over je manieren, maar over je zelfvertrouwen, Je gaat vast wel eens lekker languit op de bank liggen, of dansen op muziek. Je lichaamstaal zal dan ongetwijfeld een stuk meer zelfvertrouwen uitstralen.

Waarom zou je je niet buitenshuis hetzelfde gedragen als wanneer je thuis bent? Bang om raar aangekeken te worden? Misschien zorg je er wel voor dat iedereen wat losser en gezelliger wordt. Durf je te laten gaan, alsof overal je thuis is.

DELEN
Laurens is de oprichter en eigenaar van de Echt Zelfvertrouwen. EchtZelfvertrouwen.nl is bedoeld om iedereen te helpen zijn zelfvertrouwen te vergroten. Vind meer info over Laurens Helmstäter.